15 aug. 2010

receptdax





Eftersom vi satsar på att försöka ha ett nyttigare liv framför oss så tänkte jag att jag kunde dela med mig lite av de recept vi använder. Om inte ni vill se så kanske de ger inspiration för mig om jag går tillbaka och slöläser.

köttfärspaj.
Kcal: 550
Protein: 24 %
Fett: 40 %
Kolhydrater 36 %


Ingredienser 4 pers
pajskal:
50g margarin
0,8 dl lätt kesella
3 dl vetemjöl, ev glutenfri mjölmix om man är glutenkänslig
2 msk kallt vatten

Fyllning:
1 st paprika i bitar
100 g gul lök i fina bitar
2 klyftor vitlök
100 gran champinjoner i halvor
400 gram mager nötfärs
3 msk tomatpuré
1 tsk oregano
2 msk worchestersås
salt
50 gram grovt riven ost (17 % i just detta recept)

Sallad till
200 g morot i skivor eller riven
100 g sallad
50 g rödlök i tunna skivor
1 st nektarin i skivor

Instruktioner:
Börja med pajdeg. Kör margarin, kesella, vetemjöl i en matberedare. I med vatten, kör i ngra sekunder till. Tryck ut degen i en pajform. Ställ pajformen kallt i 30 min. Förgrädda i 225 grader i 10 min.
Fräs paprika, lök, vitlök, champinjoner och köttfärs i margarin i en stekpanna. Stek häldten åt gången. Krydda med tomatpuré, oregano, worchestersås och salt. Lägg fyllningen i det gräddade pajskalet. Strö på riven ost, grädda pajen i 10 - 15 min. Osten skall få färg.
Servera salladen något avsvalnad (ger mer smak) tillsammans med sallad. Behövs ej bröd till för att få tallriksmodellen då pajskalet ger denna del.

Egen kommentar: Självklart har vi inte prövat den ännu men jag tror det blir många tummar upp eller vad jag nu ska använda för betygsskala. Betyg kommer imorgon.
Mycket är ingredienserna är utbytbara, vi väljer att följa det slaviskt då vi vill ha rätt kcal nivå. Känner man dock att man kan köra fetare köttfärs, fetare ost eller hellre vill ha creme fraise så funkar det också. Då ökas dock kcal mängden markant.

Inga kommentarer: