10 mars 2011

sagan om vår middag

Idag fick jag en snilleblixt och tänkte att "varför inte göra en Moussaka?
Nu vet jag varför...för det är sjukligt med moment.
Men i alla fall. Två timmar senare så är den nästan klar och ja, det kanske blir gott tillome.
Detta recept är dock lite modifierat och Bri-fierat så det är inget traditionellt med det. Därför...förlåt alla Greker, dont hate me.

Recept för ca 4-6 pers

Morötter. Jag körde i 3 st i stekpannan. Skalade, rivna.


1-2 lökar. Eftersom jag har en lökhatare i familjen fick det bli 1.

500 g lammfärs. Detta är dock nötfärs.

In i stekpannan. Do ya magic.

1 burk, tetra krossade tomater i stekpannan när köttfärsen brynts klart.

Lite vatten i också o sen i med en buljongtärning. Jag gillar denna även om det förmodligen inte var någon oxe i den där nötfärsen. But ya never know.

Tomatpuré, 1 dl ungefär. Glömde det viktigaste, vitlök. 1-2 klyftor. salt o peppar me så klart.

Här är dom. Abbe o hans vänner som vi älskat att öppet hata i vår familj. Men nu omvänder jag oss. Auberginer. 2-3 st.

Lägg dom i mjöl. Vet inte varför men de stod att de var viktigt. Nästa gång om de blir en nästa gång så tänker jag nog strunta i det. I alla fall. Jag vände dom i pyttemjöl och sen stekte jag dom gyllenbruna i lite olja. Ett tips är att inte ha en usel stekpanna som jag har, det går lättare, de är jag säker på.

Okej nu kör vi vitsåsen. Becha...Besha...vitsåsen. Några matskedar smör. Smält i en kastrull.

1/2 dl mjöl, vispa som en tok, det får inte ta färg och sen börjar man hälla i mjölken. I slutändan ca 5 dl men gå lite på känn med, rätt konsistens är alltid bäst.

När det bubblat och du är nöjd, vitpeppra, salta, i med ost. Ca 1 dl.

Varva Abbe, köttfärsen, o vitsåsen som en lasange.

På med ost på toppen, in i ugn ca 45 min på 200 grader.
Om det blir gott återstår att se. Unibet får gärna göra en poll om saken.
Edit: Minsta i familjen sa "ohh vad gott det skall bli" tog fyra tuggor och åt sen en macka.
Äldsta i familjen petade ut dom stora Abbebitarna. Nästa gång kanske jag får göra dom mindre så kan han äta utan att dissekera. I alla fall sa han att det var gott och jag tror honom.
Mellanbocken bruse, dvs jag, gillade maten.
Så all in all, de blev en bra middag.
Om jag gör det igen? Kanske någon gång om jag har för mycket energi och tid.

Inga kommentarer: