6 aug. 2011

Göteborgssemester




Göteborg har underbart lummiga skogar. Här var det dessutom ösregn. Vi hade varit på Grindmossens café och fikat lite o då får man åka igenom sådana här trollskogar. Världens mysigaste café som jag tycker man ska besöka. Know for a fact att dom har väldigt goda kakor (vi hade en provsmakare med oss). Dessutom blev jag kär i loppiskänslan på kopparna och bordet bredvid hade världens sötaste tekanna. Ja jag vet, det låter töntigt men de är sånt som rocks my boat. Ligger i Marks kommun o vägbeskrivning har ni HÄR! Säsongsöppet så kolla öppettiderna på hemsidan.

Fästningen har varit ett av sveriges värsta fängelser. Många som var där dog under perioden dom satt inne. M poserar på en av sängarna (tvåvåningsceller med mellan 30-60 fångar i varje cell). I just den här cellen bodde den där kända tjyven "lassemaja". Försökte kränga på M ett huckle för att demostrera hur han kunde sett ut men han streta emot. Ni får föreställa er en ljus peruk och röda läppar.
Gången var en tidigare skapelse som fanns när det var en fästning som skulle skydda Marstrand. Dom hade hur många bra gömmor som helst och bakhåll, sjukligt impad över hur förberedda dom var på attack. Eftersom Marstrand oftast var isfritt var det en viktig hamn så dom ville väl försäkra sig om att få behålla den. Nu blev dom ju bara attackerade 2 gånger (måste varit lite av en besvikelse nu när dom var så förberedda).

Vi visade på att nästa gång han sa nej till oss skulle han antingen få bli kanonmat eller sitta i skampålen men han tyckte att det var hur roligt som helst vilket inte riktigt var meningen (han ser ut att vantrivas med skampålen men jag kan säga att han bara agerar. 3 sek senare frågar han om jag tagit kortet och så får jag världens leende. Dramaten i tell you).
Vädret var fantastiskt och dagen avslutades med havsbad. Theos första saltvattenerfarenhet. Kallsuparna blev enligt honom lite godare och mer värda det hela. Varmt var det också. Ohh vad jag är nöjd med den här semestern!

Inga kommentarer: