14 juni 2012

Att bli lämnad.......

Jag kommer sakna dig idag och alla dagar efter det.

Min mamma är borta. Hon är död. Hon finns aldrig mer och nu ska jag begrava hennes kropp i en grav och aldrig mer se hennes ansikte på riktigt igen.
Visst kände du att jag var där? Visst kände du att jag höll din hand? Visst förstod du att jag älskar dig? Jag älskar dig för att jag vill. För du är min mamma. För att du alltid trots att du inte finns här mer kommer vara min mamma. Inget behöver förlåtas eller ältas.Det finns inget, bara det fina, det finns för alltid kvar.

Jag hatar cancer, jag skall döda cancer. Jag ska utrota den jävla sjukdomen som gjorde att du led och knöla ihop till en boll och bränna på bål. Du skall aldrig lida mer av något. Inte av att du inte får se dina barnbarn växa upp,  att du inte kan rädda oss från allt ont som alla föräldrar vill, vara vårt klister. Lid inte av det, du finns här ändå. Vi hittar vårt eget klister, vi räddar varandra, vi räddas av tanken på dig.  Du ska få vara en ängel nu. Mitt barns ängel, min ängel, allas ängel.

Jag skriver det här för att du vill. För att du alltid velat att jag skall skriva. Säga saker när jag känner som mest och jag känner allt nu. Varje steg känner jag under fötterna, varje andetag, varje hjärtslag. Jag känner när du håller min hand när du klappar mig över håret och sjunger tyst för mig. Jag ligger i din famn och du tröstar mig, jag känner det men det hjälper inte nu för jag saknar dig så. Jag saknar att jag aldrig mer kan tala med dig, ringa dig, krama dig. Om jag bara kunde sluta gråta.

Jag kommer sakna dig idag och alla dagar efter det.

Inga kommentarer: