16 aug. 2010

Meal of the day

Dagens recept.
Bräckt kassler med fransk potatissallad
Kcal 488
Protein 23 %
Fett 33%
Kolhydrader 44 %

4 pers

1 kg potatis
12 st rädisor
100 g purjolök

dressing:
3 msk olivolja
4 msk vatten
2 tsk fransk senap
1 msk matlagningsgrädde
0,5 msk äppelcidervinäger
salt och peppar
en nypa socker

400 g kassler

sallad till
150 g isbergssallad
300 g tomat i klyftor
200 g gurka
200 g vattenmelon i tärningar

Do it: Koka potatisen, låt den svalna, skala vid behov, dela i tuggbitar.
Blanda ihop ingredienserna till dressingen. Mixa, smaka av med salt och peppar. I med purjolök och rädisor hos potatisen och sen i med dressingen, blanda runt, låt vila lite.
Skär upp kasslern och stek snabbt. Gärna tunna skivor.
Skär upp tomater, gurka, melon, sallad.
Servera gärna med vatten smaksatt med gurka och melon.


Mitt betyg: 3 av 5
Jag struntar nästan alltid i sallad om de inte är ruccola eller något sånt. De är bara utfyllnad enligt mig. Gurka är inte mycket bättre men kan i alla fall tillföra något. Därför skippade jag salladen och körde i tomat, gurka och melon i salladen bara. Fräscht och hade nog varit ännu godare med färsk mynta till. Ett tips är att ha mer dressing i potatisen. Det blev dåligt med senapssmak och smakade mest potatis. Nästa gång tar jag nog även bort purjon, tycker inte den tillförde något. Kanske ha i persilja istället?

Theo knaprade mest på köttet men tomaterna och melonen slank ner också. Potatisen ratades trots att han skurit dom själv och gillar senap. Lite pasta till honom med samma dressing och rädisor hade nog funkat bättre.
Men vem orkar laga två maträtter?

Inga kommentarer: