28 mars 2011

5..vad är kärlek

Okej, jag tar mitt ansvar. Jag fortsätter på listan.

Vad är kärlek. Vilken enorm fråga. Men med tanke på att jag läser "tisdagar med Morrie" just nu så borde jag väl ha en chans om någon att svara på den frågan. Många håller säkert inte med mig för det är inte världens mest romantiska förklaring. Kärlek för mig är inte så galet romantisk nämligen, den finns hos mig varje dag regn, sol eller snö.

Kärlek är nog vad man gör det till och helt olika från människa till människa. Jag vet några som ger enorma mängder kärlek till katter, jag la en hel massa kärlek på att få en ko en gång i tiden. Inte fick jag det men under tiden fick jag en gedigen samling av allt som hade med kor att göra.

För mig är kärlek den där känslan man får när man fryser och ryser och är varm på samma gång. Obehagligt det lät haha men de är det inte.
Men den känslan kan jag få när
jag ser på min son (nästan varje gång jag ser på honom faktiskt)
när min karl kommer in genom ytterdörren och ropar "Joddiladihoo"
när solen börjar komma igen
när man ställer sig på balkongen i hotellrummet och ser ut över staden som man är på tillfälligt besök i
när man gjort någon sådär fruktansvärt glad
när ens vän kommer på besök från ett annat land bara för att man fyller år
när man bara är sådär nöjd över hur saker är för tillfället att man inte ens kommer ihåg känslan av hur det var när det inte var bra.

o så många andra gånger i livet också.

O såklart den ultimata kärleken, den inget kan jämföra sig med, den gången man inser hur oviktigt allt annat i hela världen är, den dagen man undrar om det egentligen finns någon annan värld än den man befinner sig i just där och då...det är den kärleken man känner när dom lägger upp det där lilla knytet på magen och säger "det här är ditt barn".
Den kärleken är så stark att man får ont i hjärtat. Jag tror det är en form av eufori, förälskelse och en enorm känsla av att vara stolt. Det här lilla perfekta har jag gjort. O tur är det väl att man känner kärlek för belive you me, de är ingen picknick precis innan den känslan kommer. O det mest fantastiska. Den känslan känner man varje dag efter det. Dom behöver inte ens göra sig förtjänta av de, den bara finns där. Villkorslöst.

Så mitt bidrag till att svara på den filosofiska frågan om vad kärlek är
"kärlek är en känsla man får när allt annat inte existerar och man bara ser/känner/tar in det/den där som är så viktig, vad det nu än är. "

Varsågod att citera

Inga kommentarer: