25 juni 2011

Långt inlägg om det här med kosthållning

Hur gåre med GI tänk?
Ja såhär va. Har kört stenhårt med LCHF, Stenhååårt men faktiskt, man vill döda hönor och grisar efter att varje morgon ätit något innehållandes ägg, bacon eller avocado mm. Fettsmaken sätter sig i halsen och även om viss mat, mycket mat är god får jag tanken att det inte kan vara nyttigt i längden de här med att äta fett. Ingen frukt, bara protein och grönsaker. Det är ok men jag saknar fil på morgonen, en frukt då och då, att inte vilja gråta för att man har mjölk i kaffet. Det blir för hard core. Nu följer jag ju ett synsätt där LCHF bara var en introduktion. Man kunde köra upp till 6 veckor men rekommendationen var runt 2 veckor. Det var tanken med 6 veckor, klarade 3. . Jag kan inte, helt ärligt, äta så mycket som ett litet stekt, kokt ägg till med bacon. Avocado med röra till frukost, omelett med delikatessost i, scrambled eggs...jamen ni hör ju. Okej det låter som lyx jag vet men faktiskt, det blir för mycket. Man vill strypa en höna. Eller jag vill strypa en höna. Så på midsommarafton drog jag i mig jordgubbar (visserligen med grädde och inte glass) och ngra glas vin.
Jag snabbspolar de där tänkta 6 veckorna och kör lite mer soft framåt. Vilket är helt i sin ordning men inte vad planen först var.
Jag kommer fortsätta undvika:
Potatis
Bröd
Socker
Ris
Öl
Frukt i stora mängder
Godis och kakor
alkohol
osv.
Kolhydrater med andra ord.

Förändringen blir, fil till frukost. Möjligen om magen kurrar med ägg till men gärna inte.
Någon frukt då och då till mellanmål o inte dessertostar eller hushållsost i skivor(låter väl bakvänt kanske men man tröttnar faktiskt, eller jag gör).
Istället för att välja fetaste alternativen kan man välja efter smak och kanske det alternativ man känner är naturligast för kroppen.
så nu tillbaka till normal kosthållning med mer motion och mindre fett dock helst med minimalt kolhydratintag ändå. (Men lite vin under sommarn tänker jag unna mig).
Låter knepigt? Njea inte så. Detta kan jag nog leva med. Att tänka på kolhydraterna, det är ändå mångas största fälla, men att kunna käka en banan då och då eller ett äpple...ELLER...jordgubbar (mummmmaaa). Efter att inte ha ätit godis på flera veckor så kan jag avslöja att frukt är bland det godaste jag ätit. Man får en helt annan bild av det hela och även om jag kan inse njutningen i en chokladkaka så är det inget begär jag inte kan bemästra längre. Förut var det stört omöjligt att inte äta godis om det fanns.

Så funkar det där med LCHF?
Ja de gör det nog. Jättebra resultat den första veckan. Tyvärr har jag inte prioriterat motionen varje dag. Har kört något storpass då och då. Andra veckan stod vågen på exakt samma som första. Tredje veckan har jordgubbar och vin inmundigats..dvs jag tvekar på förändring om inte till det negativa då. För mig that is. Därför, LCHF funkar som vilken diet som helst. Det är mitt synsätt. Jag ogillar dieter. Jag tror på livsstilsförändring. Det har funkat bäst förut på mig. Grejjen är väl att man bryter detta med kolhydraterna och kroppen bränner fett snabbare än om man får igång insulinet i kroppen. Däremot tror jag på en mer allsidig kost. Något man kan tänka sig att leva med och något som man inte behöver vara rädd skall proppa igen kärlen vid 60 år.
Men ja LCHF funkar. Men det gör viktväktarna med, eller vad som. Mer ut än in. Thats how it works. LCHF, GI, viktväktarna what ever. Mer ut än in.

Det får bli mina kloka ord innan jag slöar ner mig i soffan igen och kollar på lördagstv. Vad är det med tv tablån? Vad händer med bra TV på lördagar egentligen?
Jaja, ett annat topic.

Inga kommentarer: