11 juli 2011

mmmmhmmm

såhär fin var den absolut inte dock

Hallonpaj
Jag måste dela med mig av ett recept jag själv kommit på.
Jag är ju sådär frälst i de här med GI just nu. Det vet ni ju. Jag kör på mitt rejs med att hata kolhydrater och det funkar. Men precis som jag tidigare sagt, det hade funkat att äta kolhydrater, röra på sig mer osv också. Men GI funkar bra för mig just nu. Riktigt bra.
Så igår när jag och Kakan plockade av hallon så ville vi göra en paj. Hur gör man en paj om man inte får äta vetemjöl? Jo det ska jag säga...man exprimenterar.
Smör
Grahamsmjöl
Fullkornshavregryn
Riktigt smör
lite lite brun farin

Gissar på ca 2 dl grahamsmjöl
1 dl fullkornshavregryn
75-100 gram smör
1 matsked brun farin.
Strö eventuellt över lite farin på bären sen också. Jag hade även körsbär och jordgubbar i pajen och körsbär kan lätt bli beska om man inte sockrar. Så kanske 2 msk dårå.

In i ugn typ 15 min med skalet i 200 grader. sen kanske typ 15 min till med bären. Vill man kan man nog ha i lite creme fraice eller nåt sånt i degen för att få den lite fluffigare och fuktigare.
Resultatet....
Gott. Absolut värt det. Smakar inte vanlig efterrättspaj och är kanske lite mer matig i smaken men vi gillade den allihop och allt försvann ner i magen. Tillome hos Kakan. Serveras med grädde såklart.

Nu är jag ingen GI expert men av mitt googlande verkar dessa mjöler och innehållet vara mycket bättre än t.ex vetemjöl. Men såklart är det bättre att helt avstå om man vill vara säker. Tråkigt men sant. Vi har semester..så lyx är tvunget.

Men testa vetja.

Inga kommentarer: